EnglishItalian
This article examines the genesis and development of the expression «stenografia pittorica», which has been crystallised in art criticism in reference to Filippo de Pisis following a contribution by Cesare Brandi, who had in turn internalized Sergio Solmi’s assertions. The construct, tied to a network of interrelated metaphorical systems and other recurring linguistic and stylistic motifs, has been propagated throughout the realms of art and literary criticism and the poetic output of numerous critics and poets, most notably that of Eugenio Montale. The spread of this expression reveals a series of continuous refractions that go beyond traditional distinctions between professional and non-professional criticism.
L’articolo analizza l’origine e gli sviluppi della formula «stenografia pittorica», cristallizzata nella critica d’arte su Filippo de Pisis, in seguito a un contributo di Cesare Brandi, che interiorizza alcune asserzioni di Sergio Solmi. Portando con sé un sistema metaforico contiguo e altri motivi ricorrenti sul piano linguisticostilistico, la formula si diffonde nella critica d’arte, letteraria e nella produzione poetica di molti critici e poeti, in particolare in quelle di Eugenio Montale, rivelando continue e reciproche rifrazioni, al di là di qualsiasi distinzione tra critica professionale e non.