Doctoral thesis

Reader's representatives as instruments for management of journalism quality

    27.06.2007

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Thèse de doctorat: Università della Svizzera italiana, 2007 (jury note: Magna cum laude)

English Italian Press ombudsmen are particularly visible in Anglo-Saxon countries and in Sweden, but they are also present in most European and Latin American countries. Many studies have been conducted to understand the origins, the role and the effectiveness of Anglo-Saxon ombudsmen but not much was known about ombudsmen active in the rest of the world. On the occasion of the function's 40th anniversary - the first press ombudsman took up his job in 1967 in Louisville, Kentucky - this research fills that gap. This descriptive study analyzes the state of the art of the profession at an international level, identifies some crucial needs for its future and formulates recommendations to improve its effectiveness. The analysis of the data is characterised by a comparative approach to three analysis groups - the "Anglo-Saxon sphere", the "European sphere" and the "Latin sphere" - and by comparison with previous research results. The empirical analysis, mainly carried out using questionnaires, highlights analogies and differences in the profile of the ombudsman, in the exploitation of communication channels and in ways of playing the role. The quantitative analysis is completed by a brief qualitative analysis of ombudsmen's articles which offers a panoramic view of the topics, the selection criteria and the presentation of the issues in their columns. This research shows that press ombudsmen are evolving, slowly but steadily, both from a numeric and a qualitative point of view - exploiting the polyvalence of their role more and more. Through the empirical study and the comparative analysis this research highlights areas of activity in the Latin and in the European spheres that, in comparison to the Anglo-Saxon one, still offer room for improvement. Gli ombudsman della stampa sono particolarmente visibili nei paesi anglosassoni e in Svezia, ma sono presenti anche in altri paesi europei e in America latina. Sono state fatte numerose ricerche sulle origini, il ruolo e l’efficacia dei mediatori anglosassoni. Degli ombudsman attivi nel resto del mondo, invece, si sapeva poco. In occasione del suo quarantesimo compleanno - era il 1967 quando a Louisville, Kentucky, il primo ombudsman della stampa entrò in servizio - questa ricerca colma tale mancanza. Lo studio, prevalentemente descrittivo, analizza lo stadio di sviluppo di questa figura a livello internazionale, individua alcune esigenze cruciali per il suo futuro e formula raccomandazioni per migliorarne l’efficacia. L’analisi empirica - realizzata tramite questionario - evidenzia analogie e differenze in diverse culture giornalistiche. L’analisi dei dati è caratterizzata da un approccio comparativo che si concretizza nel raffronto fra tre grandi gruppi di analisi - «sfera europea», «sfera latina» e «sfera anglosassone» - e nella comparazione con ricerche precedenti. L’analisi empirica è completata da una breve analisi delle rubriche, che offre una panoramica sui temi trattati e le modalità di presentazione. Dalla ricerca emerge che la figura dell’ombudsman si sta affermando: lentamente, ma in modo stabile sia dal punto di vista numerico, sia qualitativo - sfruttando sempre di più la propria polivalenza. Tramite lo studio empirico e la comparazione tra le diverse sfere di analisi, la ricerca è riuscita ad evidenziare alcune differenze nel profilo degli ombudsman e a rilevare aree di attività delle sfere latina e europea che, in confronto a quella anglosassone, offrono margini di miglioramento.
Language
  • Italian
Classification
Information, communication and media sciences
License
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https://n2t.net/ark:/12658/srd1318046
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