Preprint

Online news : an industry matures : inizia l'era della concretezza

  • Corti, Andrea European Journalism Observatory (EJO), Facoltà di scienze della comunicazione, Università della Svizzera italiana, Svizzera
    2004

53

English German Italian The days when the online news industry seemed on a constant roller-coaster ride have come to an end. After unjustified ups and downs, irrational exuberance followed by black depression, we are now witnessing a much more balanced third phase of consolidation. This involves slow, but steady growth, possibly not spectacular, but solid. The European Journalism Observatory (EJO) of the University of Lugano (Università della Svizzera italiana) has conducted a study comparing the different strategies pursued by the most important players in the international publishing business. The main focus was on the business models of news providers in Italy and Switzerland, which made up two case studies. Die Zeiten, in denen die Entwicklung der Online-Newsangebote einer Achterbahnfahrt glich, sind nun endlich vorbei. Nach einem aufgeregten Auf und Ab, in dem die anfänglich überschwängliche Begeisterung bitterster Ernüchterung wich, befindet man sich heute in einer dritten, wesentlich ruhigeren Konsolidierungsphase. Ein langsames, aber stetiges Wachstum, das vielleicht weniger ins Auge sticht, jedoch durchaus stabil erscheint. Das European Journalism Observatory (EJO) der Università della Svizzera italiana hat die Strategien der wichtigsten Akteure auf dem Verlagsmarkt einem internationalen Vergleich unterzogen. Das Hauptaugenmerk richtete sich dabei auf die Geschäftsmodelle der Anbieter in Italien und in der Schweiz, die Gegenstand zweier Fallstudien sind. L’evoluzione dell’informazione su internet ha smesso finalmente di assomigliare alle montagne russe. Un su e giù ingiustificato: prima troppa euforia, poi troppa depressione. Oggi stiamo assistendo a una terza fase di consolidamento, molto più equilibrata. Una crescita lenta ma continua, forse poco appariscente ma solida. L'Ejo - European Journalism Observatory - dell’Università della Svizzera italiana ha comparato a livello internazionale, le strategie adottate dai principali competitor sul mercato dell’editoria, con un focalizzazione particolare su Italia e Svizzera, diventati due case history.
Language
  • Italian
Classification
Information, communication and media sciences
License
License undefined
Identifiers
  • RERO DOC 8895
  • ARK ark:/12658/srd1318015
Persistent URL
https://n2t.net/ark:/12658/srd1318015
Statistics

Document views: 64 File downloads:
  • EJO_RP_Nr.1.pdf: 144